Wednesday 12 November 2014

My Gizi Lately

Hi there!

Sejak membesar ni, semakin sikit kuantiti nasi yang aku makan. Pastuh, satu hari dua kali je makan. Kalau pagi memang jarang makan sarapan. Biasalah kelam kabut pagi-pagi. Sempat minum nescafe 3 in 1 without sugar je setiap pagi sebab paling senang nak buat: grab a cup, pour nescafe, tuang air panas separuh gelas, then tuang lagi air sejuk separuh gelas. Jadilah nescafe suam instant. Ehehe =p Mampu buat tu je setiap pagi.

Aku pun baru perasan yang aku semakin hari semakin makan sikit. Bukan sebab nak diet. Berat aku ni taklah berat mana. Infact underweight sebab aku tinggi kot (tinggi lah sangat). Aku tak gemuk tapi ada lemak.

Mungkin sebab sekarang ni tengah berusaha nak berjimat, jadi aku pun tengah me-limit-kan pembelian barang yang lebih kepada kemahuan which is mostly I bought foods. Suka buang duit beli makanan sebab suka makan bila boring. Nafsu memang kuat. Dan disebabkan tu, aku suka membazir  dari segi duit dan makanan. Tengok makanan tu macam sedap je, tapi bila dah rasa , tak sedap pula. *istighfar*




T.T Right now, setiap hari ingatkan diri sendiri >> makan bila lapar je. Hang bukannya orang kaya okay? Save duit, nak beli wishlist.

Sekarang aku perasan, gizi makanan dah berubah: makan sikit pula. Just like I said, never intend to diet but I just do. This habit actually good, sebab aku dah kurang membazir. Hopefully. habit ni tidak akan menjejaskan kesihatan aku lah. 

But rasa minat nak memasak tu tak pernah hilang/kurang. Setiap hari hati rasa meronta-ronta mahu memasak, mencuba new recipe. Maybe I should buy a recipe book, and cook every recipe in it. Just like 'Julie and Julia' =)










*Jangan lupa hit button like dan letak URL blog anda selepas comment ^w^

1 comment:

  1. Salam...nice blog of u... Jom singgah blog saya..
    http://miey-sakura.blogspot.com/

    ReplyDelete