Thursday 26 February 2015

Kursus Kahwin

Hi there!

Hari ni nak share pasal bayaran terbaru kursus kahwin. Dahulu bayaran untuk kursus kahwin cuma RM 80 seorang. Sekarang dah dinaikkan menjadi RM 120 seorang.

Start this June, pihak berkuasa akan mengadakan ujian lisan untuk peserta kursus. A little bird told me that if youguys tak pass ujian lisan tu tak boleh nak kahwin. Dah macam lesen kereta lah pulak. Dulu if tak ada sijil kursus kahwin tak boleh kahwin. Actually boleh je nikah if cukup syarat (Ada tok kadi, pengantin, saksi and etc) But, sijil nikah tidak akan dikeluarkan. Kalau tak ada sijil nikah nanti orang salah paham dan menimbulkan fitnah right? So, apa-apa pun sijil kursus kahwin is priority bagi sesiapa yang mahu berkahwin.

Mentality orang kita (or masyarakat kat tempat aku) ni, orang dah bertunang je baru boleh pergi attend kursus kahwin. Yang masih title boyfriend orang or girlfriend orang tak perlu lah nak ambik kursus kahwin. If ada yang attend kursus kahwin tu kena cop gatal la pula. Tak payah nak pergi jauh. My mom sendiri pun pikir macam tu. Belum nak kahwin buat apa nak pergi kursus kahwin?

Zaman sekarang dah berubah. Kursus kahwin tu memang lah untuk orang yang nak berkahwin. Tetapi tak semestinya hanya tunangan orang je yang boleh ambik. Right? Ada je pun orang yang skip tunang ni: kawin je trus.

Kurus kahwin tu kan pendidikan nak ke gerbang perkahwinan. Aku rasa semua orang patut tahu bagaimana alam perkahwinan. Kursus tu pun merangkumi banyak aspek. Tanggungjawab suami isteri, kekeluargaan, akidah, akhlak dan macam-macam lagi. Waiseh, macam je aku pernah pergi kursus kahwin. Ahahahah!

From my opinion, there is nothing wrong if orang-orang bujang yang nak pergi kursus kahwin ni. Aku rasa awal pendedahan tu lagi bagus supaya awal lah prepare. Tak gitu? Dan tak semestinya, mesti berpasangan. Pergi solo-solo pun takpe. Pergi bawak kawan pun takpe. Kalau ada duit lebih boleh lah melabur RM 120 untuk pendidikan macam ni. But if kau nak makan pun susah-susah, baik RM 120 tu beli makanan or keperluan sendiri. Ikut kemampuan masing-masing.

Last month, aku ada juga tanya kat Azizul. Tak terpikir nak pergi kursus kahwin? Desas desus mengatakan start first March dah naik harga. Then dia tanya brapa harga yang baru? I said RM 120 jeww. Dia dengan selambernya, 

"Oh~ apa boleh buat"

Hmmm.. mamat sorang nih. Nampak sangat tak berminat. Iols pun malas lah nak ajak dia pergi kursus kahwin. Bio lah den bayar mahau-mahau nanti.

Dua tiga hari yang lalu, aku ada nampak orang share kat facebook pasal kurus kahwin akan ada ujian lisan. Aku pun terus share dengan Azizul kat wechat. See, naik harga and ada ujian lisan lagi. What the fooddd?! Then he replied, start bulan 6 lah.


Rasa terkejut la bila dia replied macam tuh. Sebelum ni if aku timbulkan isu kursus kahwin dia macam tak berminat tau. Bukan aku ni tak sabar sangat nak kahwin ke apa. Just sharing news la kan. Then suddenly dia ajak pergi bulan April nanti. I was like "mmmkay. Fine. I'll check info later" Ahahah! Rasa happy dalam hati. Ntah kenapa rasa girang semacam. First step towards our relationship? Ntah.

Okay, seratus dua puloh hengget! kau duduk diam dalam bank!


Last words: Please keep mind: Saya orang Labuan. Labuan is NOT Sabah. Tapi saya sayang Sabah seperti mana saya sayang Labuan. Slang pun memang ada sikit-sikit macam Sabah. Like we also use word "bah". ^^




Okay itu je. Loves,







*Jangan lupa letak URL blog anda selepas comment ^w^

No comments:

Post a Comment